Till alla utbildningar

Marknadsföring av läkemedel och hälso- och sjukvårdsprodukter i sociala medier

Den här utbildningen handlar om hur du lyckas med marknadsföring av läkemedel i sociala medier utan att riskera att bryta mot lagstiftning eller tappa kontrollen över obalanserade anstormningar i kommentarsfält. Vi går igenom hur du kan skapa en relation till läkare och andra beslutsfattare genom en dialog i sociala medier. Du får även lära dig hur du kan nå patienter och konsumenter på ett effektivt sätt. Utbildningen syftar till att ge dig insikter, verktyg och det självförtroende du behöver för att din organisation bättre ska kunna utnyttja de möjligheter som bland annat Facebook och Linkedin erbjuder.

Känner du en tveksamhet till att kommunicera med dina målgrupper i sociala medier för att du inte är säker på hur du ska göra eller vad som gäller? Då är du inte ensam. Idag använder många organisationer, i bästa fall, sociala medier som en anslagstavla för information. 

Denna utbildning är för dig som vill jobba aktivt i sociala kanaler för att nå fram till, och skapa en relation, med läkare, beslutsfattare, patienter eller andra specifika målgrupper. Du får en överblick av trender, do’s and don’ts enligt regelverket, lära dig både strategin bakom en lyckad sociala medier-kampanj och hur du går till väga för att navigera i olika kanaler, definiera målgrupper, förstå deras behov och anpassa innehållet för dem.Efter utbildningen kommer du att ha kunskap i hur du bygger upp kampanjer i sociala medier där du når fram med ditt budskap till rätt person. 

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
  • Trenderna som påverkar hur vi arbetar med Läkemedel och hälso- och sjukvårdsprodukter i sociala medier
  • Hur du på bästa sätter upp en anpassad strategi som är tydligt utformad för kanale
  • Lagstiftningen – vad du får och inte får göra med fokus på RX- och OTC-produkter i sociala medier
  • Hur du vet att du har lyckats med en kampanj - mätning och närvaro (KPI)
  • Annonsuppsättning på Facebook, Instagram och LinkedIn
  • Hur vi drar lärdom av våra digitala insatser
  • Relevant innehåll - att tänka på i ägda kanaler
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL: 
Dig som arbetar inom life science eller hälsoområdet och som vill lära dig mer om hur du kan utnyttja sociala kanaler inom er organisation, till exempel:
  • Marknadsförare och kommunikatörer inom life science-industrin
  • Marknadsförare och kommunikatörer inom patientorganisationer
  • Marknadsförare och kommunikatörer inom andra organisationer, till exempel konsultföretag som vänder sig till hälso- och sjukvården
MÅL MED UTBILDNINGEN
Att du som deltagare ska:
  • Få kunskaper i hur du kan nå vårdprofession, beslutsfattare och patienter genom sociala medier i syfte att marknadsföra läkemedel
  • Känna trygghet i hur du går tillväga för att sätta upp en social mediekampanj riktad mot din målgrupp
  • Veta hur du på bästa sätt kommunicerar med din målgrupp och val av social medie-kanal

PROGRAM:

09.00 Välkomnande och introduktion 
Vi börjar dagen med övning för att lära känna varandra bättre då det kommer att vara många nya ansikten på plats. Efter det tittar vi på mål med kursen, uppsatt agenda och går igenom förväntningar. 

09.30 Trender: Läkemedel och hälso- och sjukvårdsprodukter i sociala medier 
Vi går igenom trender som påverkar hur vi arbetar med sociala medier och tittar närmare på exempel att inspireras av samt kopplar det till hur ni kan nå ut till era målgrupper på nya sätt. 

10.00 Sociala medie-strategi 
Hur sätter man på bästa sätt upp en anpassad strategi som är tydligt utformad för den kanal den riktar sig till, som också är genomförbar. Under dessa 45 minuter tittar vi närmare på vilken strategi du kan använda dig av i sociala kanaler. 

10.45 – 11.00 Paus 

11.00 Hur ser lagstiftningen ut – vad får vi och vad får vi inte göra? 
Efter dagens första paus går vi igenom riktlinjer för vad och hur du får kommunicera med receptbelagda produkter, OTC och till läkare via sociala medier. Tips som gör det enklare för din verksamhet att sätta upp sin digitala närvaro kommer att vara i fokus. 

12.00 – 13.00 Lunch 

13.00 Vad är en lyckad närvaro eller kampanj? Mättal och utvärdering 
Vad är det viktigt att vi mäter i sociala medier samt hur förhåller sig det vi gör i sociala medier till vårt övriga arbete. Under dessa 45 minuter går vi igenom best practice när det kommer till mätning av närvaro i sociala medier. 

13.45 Annonsuppsättning – Facebook, Instagram och LinkedIn 
Vi går igenom praktiska verktyg (Meta Business Suite och LinkedIn Campaign Manager) för att förstå er målgrupp bättre samt tips för att enklare definiera vilken typ av innehåll ni ska fokusera på utifrån befintlig lagstiftning. 

14.45 – 15.00 Fika 

15.00 A/B-testning 
Hur kan du på bästa sätt dra lärdom av era digitala insatser? Vi tittar närmare på hur vi kan ta vara på insikter på bästa sätt. Vi går också igenom hur du på bästa sätt kan skapa ett långsiktigt lärande. 

15.30 Närvaro och monitorering 
Digital närvaro kräver en helt ny förståelse för vad som är relevant. Vi går igenom scenarios på vad som är viktigt att tänka på när du arbetar med innehåll i ägda kanaler. Här ingår även en praktisk övning. 

16.30-17.00 Reflektion, sammanfattning och avslut